Penulis: Nur Sharifah Zulaika Binti Harun (D20201095600)
Persamaan Akta pendidikan 1996 dan Akta pendidikan 1961
I. Berpaksikan Penyata Razak 1956
II. Kukurikulum kebangsaan dikuatkuasakan
III. Pembangunan sekolah vokasional untuk melatih tenaga kerja
IV. Pendidikan rendah sebagai asas mencapai 3M (membaca,menulis,mengira)
V. Bahasa Melayu dikukuhkan sebagai bahasa ppengantar dan mata pelajaran teras.
VI. Memupuk perpaduan rakyat melalui pembangunan budaya,sosial,ekonomi & politik
Perbezaan Akta pendidikan 1996 dan 19961:-
AKTA PELAJARAN 1961 | PERBEZAAN | AKTA PENDIDIKAN 1996 |
Sekolah bantuan kerajaan sepenuhnya : v Sekolah rendah kebangsaan v Sekolah menengah kebangsaan | § Sekolah kebangsaan | Sekolah bantuan kerajaan sepenuhnya : v Sekolah rendah : sekolah kebangsaan SRJK & SRJK (C) v Sekolah menengah : SMK |
Tiada langsung peruntukan | § Kukurikulum kebangsaan | Seksyen 18 : memperuntukkan semua sekolah perlu mengikut kukurikulum kebangsaan melainkan yang dikecualikan. |
Garis panduan ini tidak wajib digunakan di semua tadika | § Pendidikan pra sekolah | Seksyen 22 : Memperuntukkan garis panduan kurikulum untuk prasekolah bagi penyelarasan dan wajib digunakan di semua prasekolah |
Terbatas kepada peringkat sekolah dan institusi kemahiran | § Pendidikan swasta | Dibolehkan dilaksanakan pada semua peringkat pendidikan dengan syarat mematuhi undang-undang yang telah ditetapkan |
Tiada peruntukan berkenaan dengan perkara ini | § Pendidikan teknik & vokasional | Seksyen 37 : politeknik boleh mengadakan kerjasama dengan mana-mana institusi,perbadanan atau organisasi perindustriaan. Seksyen 38 : politeknik mengadakan kursus pengajian atau program latihan bersama berperingkat sijil atau lain-lain kelayakan dengan universiti atau institusi pengajian lain. |
Peruntukan mengenai pendidikan guru terlalu umum | § Pendidikan guru | Seksyen 47(1) :membolehkan maktab perguruan mengadakan kursus peringkat ijazah , diploma , atau sijil dan mengadakan program kerjasama dengan universiti atau institusi pendidikan lain. |
No comments:
Post a Comment